Ta små steg

 
För att gå ner i vikt på ett mer hälsosamt sätt, ska du ha som mål att gå ner cirka 1/2 kilo i veckan, så förvänta dig inte att se resultat varje dag. Väg dig vid samma tidpunkt varje vecka. Du kommer inte bara att märka verkliga resultat på det sättet, du får också en bättre bild av hur det går på längre sikt.
 
 
 
Sätt upp mål som är möjliga att nå
 
Framgångsrik viktnedgång tar tid och kräver tålamod. Om du går ner 1/2 kilo i veckan, tar det minst 3 månader att gå ner 12 kilo. Sätt upp ett mål halvvägs på vägen, låt oss säga 2 kilo i månaden? Detta är mer hanterbart och att uppnå det ger dig en känsla av att du lyckats som du behöver för att fortsätta.
 
 
Avstå inte från kalorier
 
Kalorier ger oss den viktiga energi och de viktiga näringsämnen vi behöver för att fungera. För att gå ner i vikt behöver kvinnor mellan 1400 och 1600 kalorier om dagen, män mellan 1800 och 2000 kalorier - så begränsa inte ditt dagliga intag för mycket!
 
 
Snabbanta inte
 
Experter är överens om att snabbdieter INTE FUNGERAR i längden. Att svälta din kropp på viktiga näringsämnen försätter kroppen i svältläge, och får dig att hålla kvar kalorier för energi. Med tiden leder många snabbdieter till att man går upp mer i vikt än den vikt man hade till att börja med.
 
 
Hoppa inte över frukosten
 
Att äta frukost kickstartar inte bara din hjärna och ditt system för dagen, det har också visat sig att människor som äter frukost tenderar att äta bättre eftersom de inte väljer fettbildande eller sötade livsmedel för att motverka energitapp senare på dagen.
 
 
Belöna dig själv. Du är värd det
 
Unna dig något gott någon gång. Det som är bra med att väga dig varje vecka är att du fortfarande kan unna dig något gott någon gång ibland - så länge det bara är någon gång ibland!