De sju kostsynderna... och hur du kan göra dig av med dem för gott!

 
Blir du en kostsyndare eller en kostvinnare?
 
När du börjar äta hälsosamt, är det sannolikt att du kan bli en av de tre av fyra människor som faller av kostvagnen genom att ge efter för matsug efter bara en vecka. Det beror på att vi genom att avstå helt från våra favoritlivsmedel, längtar ännu mer efter dem! Vi anger de sju vanligaste vanorna som troligen får dig att avbryta din diet för tidigt, och lösningarna som kan hjälpa dig tillbaka på rätt spår igen. Så om din svaghet när det gäller mat är ost, choklad, chips eller kakor, läs vidare för att ta reda på hur du kan besegra dina matsynder för gott!
 
  • Synd nr 1 - LUST! En oemotståndlig lust efter dina favoritgodsaker
    Forskning visar* att vi tillbringar i genomsnitt 44 minuter om dagen med att dagdrömma om mat så det är inte konstigt att vi ibland tycker att det är svårt att motstå de syndiga godsaker vi längtar mest efter.
  • Himmelsk dygd - KYSKHET! Förmågan att avstå från att bli distraherad och påverkad av uppenbara frestelser
    Att helt förneka dig det du är svag för kommer bara att göra längtan större. Ta lite av det du tycker mycket om, en chokladruta till exempel och ät den riktigt långsamt, njut av doften och smaken och av känslan att du har viljestyrka nog att spara resten till en annan dag. Det hjälper att inte köpa stora förpackningar!
  • Synd nr 2 - LÄTTJA! Inte tid att tillaga hälsosam mat
    Dagens hektiska, snabba livsstil innebär ofta att vi inte kan hitta tiden eller energin att köpa och tillaga hälsosamma måltider från noll och istället måste förlita oss på livsmedel som innehåller mycket fett, socker och salt.
  • Himmelsk dygd - UTHÅLLIGHET! Förmågan att inte ge upp, hushålla med din tid och övervaka aktiviteter för att vara på vakt mot lathet
    Avsätt tid att tänka på dina matinköp så att du kan tillaga mat som är näringsrik och går snabbt att tillaga. En bra idé är att upprätta en matbutik varje vecka på internet. Då är det mindre sannolikt att du distraheras av "dåliga" livsmedel och kan bygga upp en lista över nyttiga matalternativ för upprepade beställningar med en knapptryckning. Om du ska äta en färdig måltid, var då noga med att kontrollera varningstexten på förpackningsetiketten så att du kan undvika livsmedel som innehåller mycket mättat fett, socker och salt. Försök ta en extra portion grönsaker när du väljer att äta en färdig måltid. Då kommer du att äta mindre ohälsosamma saker och du får din dagsranson av fibrer och vitaminer.
  • Synd nr 3 – VREDE! Att ge efter för din vrede
    Om du syndar är det alltför lätt att känna att du vill ge upp för gott, vilket leder till en cykel av skuld, besvikelse och ilska som kan vara svår att bryta.
  • Himmelsk dygd - TÅLAMOD! Att skapa en känsla av lugn stabilitet och uthållighet genom måttlighet
    Banna inte dig själv för enstaka stunder av svaghet, vi är bara människor. Förbli istället positiv och kompensera för ditt tillfälliga avsteg genom att göra nästa mål till en hälsosam måltid eller genom att träna lite så att du känner att du är tillbaka på rätt spår och motiverad! Försök skriva en mat- och träningsdagbok som hjälper dig att hålla dig på rätt spår. Ett förlorat krig är inte en förlorad kamp!
  • Synd nr 4 - STOLTHET! För stolt för att be om hjälp
    När det gäller att gå ner i vikt, är många av oss för stolta för att be om hjälp när vi behöver den som mest, och känner att vi måste kämpa på egen hand. Det kräver en enorm beslutsamhet och vilja.
  • Himmelsk dygd - ÖDMJUKHET! Mod att genomföra uppgifter som är svåra, att inte förtvivla och förmåga att konfrontera rädsla och osäkerhet
    Forskningen har visat att om du börjar med en ny hälsosam diet tillsammans med en vän har du dubbelt så stora chanser att lyckas, så var inte för stolt för att ta hjälp av en vän eller partner för att motivera dig på vägen och att be vänner och kollegor att inte fresta dig med onyttiga godsaker. Gå också till en dietist. Hon kan ge dig en personlig kostplan och kommer att vara din coach. När du känner dig nere, är hon den som kan uppmuntra dig att fortsätta och titta på vad du redan uppnått!
  • Synd nr 5 - FROSSERI! Ge efter för din hunger
    För många människor, handlar bantning om en upplevd rädsla för hunger. Men om du äter hälsosamma 1800-2000 kalorier om dagen, hur ofta känner du dig då egentligen riktigt hungrig?
  • Himmelsk dygd - VÄLGÖRENHET! Förmågan att acceptera självuppoffring och avstå från egna nöjen för det större goda
    Nyckeln här är att fundera mer över varför du känner dig hungrig. Gradera snabbt din hunger på en skala från ett till tio, där ett är inte alls hungrig, fem måttligt hungrig och 10 mycket hungrig och ät sedan bara när du är på sex eller däröver.
  • Synd nr 6 - AVUNDSJUKA! Grönögt monster
    En av tre kvinnor säger att bilder av smala kändisar får dem att känna sig osäkra över sin egen kropp, och får många av oss att sätta upp orealistiska mål.
  • Himmelsk dygd - SNÄLLHET! Att ha ett positivt synsätt och glatt uppträdande för att inspirera andra
    Istället för att pressa dig själv för att komma i en bikini till semestern, var snäll mot dig själv genom att sätta upp kortsiktiga mål varje månad som går att nå där du verkligen kan se fördelarna - detta gör dig motiverad under en längre tid.
  • Synd nr 7 - GIRIGHET! Jag kan helt enkelt inte säga nej
    Det är mycket enkelt att hamna i en ond cirkel av att äta för stora portioner, eller att ge efter för frestelsen att ta om - vilket kan vara en vana som är mycket svår att bryta.
  • Himmelsk dygd - MÅTTLIGHET! Att utöva självkontroll, återhållsamhet och måtta
    Försök välja en mindre middagstallrik så att du mentalt känner dig mättare efter att ha ätit mindre. Detta kan hjälpa dig undvika frestelsen att automatiskt äta upp allt på tallriken. När du äter kan det ta upp till 20 minuter innan du känner att du är mätt så tugga maten långsamt och välj långsamma kolhydrater eftersom dessa gör att du känner dig mer mätt längre. Försök ta en paus när du ätit upp hälften på tallriken. Andas in och ut några gånger innan du börjar äta den andra hälften på tallriken.