Jag går inte ner i vikt

Många människor kan bli besatta av att väga sig när de bantar. Det är viktigt att komma ihåg att din vikt varierar vid olika tidpunkter under dagen, veckan och månaden. Nöj dig med att väga dig en gång i veckan vid samma tidpunkt så får du ett jämnare resultat.
 
Även om ett kilo fett väger lika mycket som ett kilo muskler, tänk på att fett är mycket mer skrymmande och tar upp ungefär 18 procent mer plats än muskler. Därför är det viktigt att tänka på att om du tränar regelbundet kan det hända att du inte går ner i vikt en vecka, men dina jeans sitter lösare eftersom din kropp är smalare. Om det är så kanske du tycker att kroppsmåtten är en bättre indikation för hur det går.
 
Det viktigaste är hur du mår. Om du har förändrat dina mat- och träningsvanor till det bättre, kommer du att må bättre och viktnedgången kommer. Tänk också på att drastisk viktnedgång tenderar att leda till jojobantning så du kommer att lyckas bättre med en hållbar viktnedgång.
 
Att gå ner i vikt är inte lätt. Människor är förprogrammerade för att söka och äta mat. På grund av evolutionen tycker vi att det är lätt att känna oss hungriga men mycket svårare att känna när vi är mätta. Tänk bara på hur svårt det är att hoppa över ett mål, men hur lätt det är att ge efter för en läcker efterrätt efter en stor måltid.
 
Att gå ner i vikt kan vara en riktig kamp, och vi kommer ofta med ursäkter till varför vi inte börjar väga mindre. Här förklarar vi de verkliga orsakerna till varför dessa kilon inte förbränns:
 
Jag är alltid hungrig
Innan du äter någonting, fråga dig själv: är jag verkligen hungrig? Många människor förväxlar törst med hunger, ta därför ett glas vatten och se om det hjälper. Se till att dricka vatten regelbundet så att du inte får vätskebrist, det hjälper dig att inte överäta men gör också att din hjärna fungerar bättre. Eller så kanske du bara är uttråkad - och då hjälper inte mat.
 
Jag har ingen viljestyrka
Att gå ner i vikt är svårt och vi misslyckas alla ibland. Knepet är att inte låta misslyckandena få dig att ge upp. Varför inte skriva ner skälen till att du en gång beslöt dig för att gå ner i vikt? Du kan läsa dem när du känner dig lite nere.
 
Jag tycks lägga på mig igen långsamt
Att vikten långsamt kommer tillbaka kan bero på att du äter mellan målen utan att du medvetet lägger märke till det, vilket kan räcka för att dina kalorinivåer ska gå över gränsen. För att undvika detta ska du under en vecka skriva ner allt du ätit, portionsstorlekar och vilken träning du gjorde den veckan och skriva in detta i en viktnedgångstabell. Du kan ladda ner en dagbok som hjälper dig med detta. Detta hjälper dig att få syn på de små förändringarna som hjälper dig gå ner i vikt eller vad som får den att komma tillbaka igen.
 
Jag har långsam ämnesomsättning
Alla kan förbättra sin ämnesomsättning och göra den mer effektiv - regelbunden träning är det bästa sättet att göra detta men förändringar av dina matvanor kan också hjälpa. För att gå ner i vikt måste du förbränna fler kalorier än du äter och dricker varje dag.
 
Jag har för mycket att göra för att träna
Forskning visar att all träning är bättre än ingen - även att gå uppför trapporna istället för att ta hissen hjälper. Varför inte skaffa dig en träningskompis? Det gör träningen roligare, och det blir lättare att få tid att träna.