Sockerälskare kontra riktiga storätare
 
  • Sockerälskare
    Du vill ofta äta sötade livsmedel. Du upplever att din måltid inte är komplett om den inte avslutas med en efterrätt. Även mellan måltiderna tenderar du att längta efter sötsaker eller kakor. Här inkluderar vi också människor som äter salta snacks mellan måltiderna.

    Några goda råd till sockerälskare:

    • Var försiktig med konfekt och andra sötsaker. Du kan snabbt bli beroende, ungefär som en rökare som inte kan vara utan sin cigarett.
    • Precis som för rökare, finns bara en sak att göra... SLUTA! Försök hålla dig till en diet utan sötsaker eller sötade livsmedel i 2 veckor. Efter dessa 2 veckor kommer du att se att detta oemotståndliga sug efter att äta socker har försvunnit.
    • Välj nyttiga efterrätter eller mellanmål, som t.ex. fruktyoghurt eller färsk frukt. Det är inte förbjudet att äta en sötsak eller ett kex ibland
    • Hoppa aldrig över en måltid. För om du gör det, känner du dig matt efter ett tag vilket leder till att du snabbt tar till onyttiga mellanmål.
    • Mellan måltiderna, borsta tänderna eller tugga på sockerfria mintpastiller eller tuggummi. Smaken av mint hjälper också till att minska suget efter socker.
  • Storätare:
    Känslan av att vara mätt är ingenting du riktigt upplever. Om du fick välja, skulle du äta hela dagen. Dina portioner är stora jämfört med andras och du klarar inte av att minska dem. Vi måste därför minska mängden i långsam takt. Att begränsa mängden drastiskt ger en konstant känsla av hunger och leder till småätande. Detta är inte syftet.

    Några goda råd till storätare:

    • Börja måltiden med en stor skål soppa eller en portion råa grönsaker.
    • Några läckra salladsblad mellan brödskivorna eller till måltiderna hjälper till att öka volymen på din måltid med några få kalorier.
    • Minska brödet du äter till måltiden med 1 skiva. För att fortsätta gå ner i vikt, dra ner med en skiva… tills du når en hälsosam mängd.
    • Hoppa aldrig över en måltid, ät ett nyttigt mellanmål mellan 2 måltider och börja dagen med en nyttig frukost!
    • Ät långsammare. Många storätare äter mycket snabbt. Tugga varje tugga minst 10 till 15 gånger, svälj, andas in och sedan ut, och ta först då nästa tugga. Du kommer att upptäcka att du blir snabbare mätt.
    • Ta ut brödskivorna du planerar att äta från påsen. Lägg inte påsen på bordet. På samma sätt, skala bara tillräckligt med potatis så att det inte blir några över. Då frestas du inte att äta dem! Gör samma sak med mängden kött, etc.
    • Duka bordet så attraktivt som möjligt, erbjud nyttiga alternativ: om du har rester av grönsaker eller frukter, duka fram dem. Då kommer du snabbt att börja äta nyttigt utan att känna att du bantar.
    • Ge din mage tid att förstå att den är mätt. Sluta äta efter en normal portion, duka av bordet eller gå och borsta tänderna. Det hjälper!
    • Se till att grönsaker är den ingrediens som ger volym åt måltiden. De ger färre kalorier än till exempel potatis eller kött. Så lägg grönsaker på halva tallriken, 1 portion kött/fisk/ersättningsprodukt, och ¼ tallrik ris/pasta/potatis/bröd.