Hur många kolhydrater bör jag äta?

 
Kostpyramiden rekommenderar 5-12 skivor bröd per dag och 3-5 bitar kokt potatis. Skillnaden mellan denna rekommendation och vår egen är naturligtvis signifikant; denna mängd är för personer med hälsosam vikt. Om du vill gå ner i vikt, måste dessa mängder reduceras.
 
Detta beror naturligtvis på hur många kilos övervikt du har. Du kan alltid be en dietist räkna ut ditt personliga energibehov. De kan också färdigställa ett dagligt program för dig. XLS Medical-produkter kan hjälpa dig gradvis minska portionsstorlekar.
 
Reglerna för konsumtion av bröd när du vill gå ner i vikt är följande:
  • Liten fysisk aktivitet: 4 till 5 skivor bröd/dag (kontorsarbetare, tar alltid bilen, ingen idrott)
  • Måttlig fysisk aktivitet: 5 till 6 skivor bröd/dag (idrott 1-2 gånger i veckan eller arbete med måttlig aktivitet, som t.ex. servitör eller patientvård)
  • Intensiv fysisk aktivitet: 6 till 8 skivor bröd/dag (idrott 3-4 gånger i veckan eller tyngre arbete, som t.ex. byggarbetare eller lantbrukare)
 
Om du önskar, kan du byta ut en skiva bröd (30 g) mot:
30 g baguette, 25 g russin, 3 matskedar osötade frukostflingor, 2 kex.
 
För ditt huvudmål är regeln:
½ tallrik grönsaker
100-150 g magert kött/fisk/ersättningsprodukter.
¼ allrik med kolhydrater (+/- 150-250 g potatis
= 90 - 160 g kokt pasta eller ris)
 
Dessa är enkla riktlinjer och kan variera från en person till en annan.
 
I allmänhet finner vi att de flesta kvinnor går ner i vikt med ett 1500 kcal / dag-program, medan män kan gå upp till 1800. Hur snabbt detta program kommer att hjälpa dig gå ner i vikt beror på din energiförbrukning och din ämnesomsättning.