Lite fakta om kolhydrater
Kolhydrater (även kallade sackarider eller sockerarter) är en viktig källa till energi för våra kroppar.
Cirka 55 % av vår dagliga kost bör bestå av kolhydrater.
 
Från en kemisk synvinkel, finns det tre huvudgrupper:
  • Monosackarider, som består av en enda molekyl (t.ex. glukos eller fruktos).
  • Disackarider, som består av två molekyler (t.ex. sackaros = vanligt socker, laktos = mjölk socker).
  • Polysackarider, som är långa kedjor av monosackarider som är sammanlänkade. Det mest kända exemplet är stärkelse.
Mono-och disackarider absorberas snabbt i blodet och ger snabb energi. Därför kallas de också snabba kolhydrater.
Polysackarider tas upp mycket långsammare och ger en betydligt långsammare ökning av socker i blodet. Därför kallas delångsamma kolhydrater.
 
När du följer ett viktminskningsprogram, är det viktigt att äta allt med måtta. Denna regel gäller också för kolhydrater.

 
Produkter som innehåller mycket snabba sockerarter är ofta söta och dåliga för hälsan.
Det bästa är att minska konsumtionen av dessa så mycket som möjligt. Snabba sockerarter finns i stora mängder i sötsaker, kakor, choklad, sylt, bakverk, efterrätter, färdiglagade produkter, chokladkakor, etc.
Dessa snabba sockerarter finns också i avsevärda mängder i frukt och fruktjuicer. Men få människor vet att mejeriprodukter också innehåller naturligt socker i form av laktos, så dessa ska också ätas med måtta.
 
 
Långsamma sockerarter finns i bröd, potatis, pasta, ris, vete, couscous, etc.. Även om det tar ett tag för din kropp att hämta energi från dem, utgör de basen för din energitillförsel. Men observera att liksom andra sockerarter, kan de också orsaka viktökning om du äter mer än du förbränner av energi.