Lite fakta om fetter…

 
När vi talar om förekomsten av fetter i den dagliga maten, urskiljer vi två huvudgrupper: synliga fetter och dolda fetter. När vi beaktar fetters uppbyggnad och hur nyttiga de är, talar vi om mättade och omättade fetter. När fetter måste begränsas, undersöker vi först mängden fetter i den kost du konsumerar just nu. Därför undersöker vi de dolda fetterna och de synliga fetterna. Det är därför inte bara mängden fettintag som är viktigt, utan också mängden fett som tas upp för att vi ska vara friska.
 
Fetter är en koncentrerad energikälla.
 
1 g fett ger 9 kcal.
Som jämförelse: 1 g kolhydrater och 1 g protein ger vardera 4 kcal.
 
Synliga fetter kontra dolda fetter: det är viktigt att ha rätt proportioner.
 
Synliga fetter:
Synliga, dolda…. Nej, detta har ingenting med trolleri att göra, utan mer med vad du kan se på tallriken och vad du kan lära dig av förpackningsetiketten. En fläskkotlett med en bred vit fettkant, bacon som är mer vitt än rött, en stor klick smör på ärtorna, oljan du blandar med vinäger för att göra salladsdressing är exempel på synligt fett. De är lätta att se på tallriken och för den hälsomedvetna konsumenten, är de lätta att undvika. Det är inte lika enkelt med de dolda fetterna. Här är det viktigt att veta att vi behöver fett för att vara friska. I en hälsosam kost, kommer 30 % av kalorierna från fetter. Att dra in för mycket på fett är inte bra för din hälsa. Det viktiga är att välja nyttiga fetter: fetter från växtriket som inte har negativ inverkan på hjärta och kärl. Vi måste därför konsumera dessa naturligt, med måtta.
 
Dolda fetter:
Det är här vi ofta gör misstag. Människor som är uppmärksamma på sin fettkonsumtion äter ofta många slags fetter utan att inse det, via dolda fetter. De finns särskilt i ost, kakor, kex, choklad, glass, färdigmat, chips, nötter, smörgåspålägg/-fyllningar, oliver, snabbmat, etc. Dessa är fetter vi inte kan se, eller som vi äter utan att inse det. Många människor tar inte med dem i beräkningen.