Att äta ute kan leda till ökat midjemått, i synnerhet om det sker ofta. Följande råd kan göra det möjligt att begränsa skadan.

 
Allmänna råd:
  • Gå inte på tom mage!
    Då löper du risk att äta jordnötter, bröd, chips etc. snabbare och i större mängd. Innan du går iväg, ät en kopp soppa eller en lätt sallad.
  • Tomatjuice, ett glas champagne, ett glas mousserande vin eller ett glas vin är de bästa alternativen till en aperitif som t.ex. portvins-, kir-, fruktjuicebaserade drycker, cocktails och andra sötade drycker.
  • Be om att såser alltid serveras separat. Du kommer att äta mindre!
  • Försök hålla dig till en rätt. Om du vill ha mer, välj grönsaker.
  • Välj så långt det är möjligt endast en huvudrätt, och eventuellt en soppa eller sallad att börja med. En kopp kaffe som avslutning på måltiden är lika gott! Tänk på att efterrätter innehåller många kalorier!
 
Vilka är de bästa valen på restauranger?
  • Förrätt:
    • Välj en fiskrätt. Skaldjur, rökt lax, tomat fylld med räkor (utan för mycket majonnäs!), en liten räksallad etc.
    • Undvik feta produkter som t.ex. räkkroketter, pâté, gåslever och gräddiga rätter.
    • En lätt sallad är idealisk att inleda en hälsosam måltid med! Undvik kaloririka sallader (t.ex. med getost och bacon).
    • Du kan ta soppa, men helst en klar soppa hellre än en redd soppa. Ät inte för mycket bröd till.
    • Melon med skinka är också ett mycket bra val. Om du tar bort fettranden på skinkan är det ännu bättre. Du får också en portion frukt för detta!
  • Huvudrätt:
    • Välj en tillagningsmetod som använder lite fett, t.ex.: ångkokt, grillad eller pocherad.
    • Kom ihåg när du äter såser, brunt smör, stekt mat, grädde, ostsåser, gratänger, rätter med bröd, köttfärsrätter, smördeg och mördeg att dessa ofta har ett högt kaloriinnehåll.
    • Välj hellre fisk, kyckling eller vilt.
    • Be om att såsen serveras bredvid.
    • Beställ extra grönsaker till din huvudrätt: eller grönsallad eller tärnade blandade grönsaker. Fråga efter dem även om de inte står på menyn!
    • Fråga om du kan få vanliga kokta potatisar eller bröd; om inte, ät kroketter och pommes frites med måtta
 
  • Efterrätt:
    • Försök helst att avstå från efterrätt. Du kan beställa en kaffe istället och njuta av den lilla kakan som serveras till.
    • Välj helst en fruktbaserad efterrätt.
    • Du kan beställa en sorbet. Sorbet innehåller naturligtvis socker, men inget fett, till skillnad från andra efterrätter som t.ex. glass, chokladmousse, crème brûlée, tiramisu, crêpes etc.
    • Be att få din efterrätt serverad utan grädde.
    • Drick te eller kaffe utan grädde och socker.
    • Ni som älskar Irish coffee: beställ en liten kaffe med en whisky!
 
 
Under viktminskningsfasen, ta alltid 2 tabletter av XLS Medical Fettbindare, efter frukost, lunch och middag. Det förhindrar att din kropp tar upp upp till 28 % av det fett som du konsumerat. Även om du hoppar över en måltid, ska du ändå ta XLS Medical Fettbindare , eftersom det minskar aptiten och förhindrar att du småäter mellan måltiderna efteråt. Ta XLS Medical Fettbindare en månad eller längre, beroende på dina viktminskningsmål
 
Under viktunderhållsfasen, kan du fortsätta använda XLS Medical Fettbindare genom att ta 2-3 XLS Medical Fettbindare-tabletter efter en särskilt tung måltid.