Jag har bråttom så jag beställer...

 
Gör rätt val för att undvika skada när du har bråttom!

  • Smörgåsar: välj fullkornsbröd med nyttig fyllning som t.ex. skinka, kycklingbröst, bredbar ost, rostbiff eller rökt fisk. Be om en generös portion grönsaker och lite eller ingen sås. Cocktailsås eller ketchup är bättre än majonnäs.

  • Kebab: välj en liten kebab eller en kebab med durumvete. Försök beställa en kyckling- eller grönsakskebab. Som ovan: rikligt med grönsaker, sparsamt med sås!

  • Pizza: välj en tunn botten. Var försiktig när du väljer pizzatoppning. Svamp och tonfisk är bättre än pizza med fyra sorters ostar!

  • Pasta: välj grönsaksbaserade såser. Ta inte för mycket ost! Pastarätter innehåller mycket kolhydrater.

  • Kinamat: beställ alltid en grönsaksrätt med böngroddar och fisk eller kyckling. Begränsa mängden ris även om du kan ta lite sås. Men det är bäst att undvika friterade vårrullar eftersom de innehåller mycket fett.

  • Thaimat: ät sparsamt med kokosmjölkbaserade såser eftersom de är lika feta som vanliga gräddsåser. Thaiköket inkluderar saftiga stekta rätter och goda lätta soppor!

  • Hamburgare: beställ en liten rätt. En hamburgare utan mycket tillbehör, en liten portion pommes frites med ketchup och en uppfriskande lättdryck eller vatten. Du kan också beställa en sallad för att göra rätten mer mättande. Men var försiktig, det är fortfarande en fet måltid!
 
 
Snabbmat måste inte innebära ohälsosam mat:
 
Genom att lägga till lite extra tillbehör till en färdig måltid, kan du äta en nyttig middag på nolltid!
 
  • Stekta frysta grönsaker eller hackade grönsaker med strimlat vitt kött eller vegetariska buljongtärningar och orientaliska kryddor för en snabb och god rätt! Det går snabbare än att beställa thailändsk hämtmat!
  • Lägg till en lök, svamp och courgettes till en burk tomatsås. Du behöver inte tillsätta kött. Voilà - en snabb och nyttig pastasås!
  • Garnera en färdig pizzabas på nolltid med nyttiga grönsaker för att tillaga en god måltid utan att öka i vikt!
  • Värm upp lite kebabkött, tillsätt lite sallad, rosta lite pitabröd. Klart på kortare tid än det skulle tagit att gå och köpa det och med massor av smak!
  • Tillsätt lite rökt skinka och melon eller päronskivor till en påse blandad sallad, en droppe olivolja och vinäger och det är klart.
 
SNABBMAT KAN VARA GOD MAT!