En hälsosam livsstil är den viktigaste ingrediensen för en hälsosam vikt, för att du ska känna dig energisk och må bra. Mängden mat du bör äta bör stå i proportion till energin du gör av med under dagen. Om du vill gå ner i vikt, bör du dra ner på kalorierna eller försöka röra dig mer och öka din energiförbrukning. Du uppnår bäst resultat om du kombinerar de två.

 

  • Hur många kalorier behöver du varje dag?

Detta är bara genomsnittliga siffror. Beroende på din fysiska aktivitet under dagen kan dessa siffror förändras. Om du vill gå ner i vikt, bör du minska 500 kcal. En frisk 45-årig kvinna bör äta 1500 kcal om hon vill gå ner i vikt. Läs här om antalet kalorier du kan förbränna genom fysisk aktivitet.

Kvinna Ålder 20 - 40 2200 kcal
Ålder 40 - 60 2000 kcal
Män Ålder 20 - 40 2700 kcal
Ålder 40 - 60 2500 kcal
Flickor Ålder 15 2600 kcal
Pojkar Ålder 15 3000 kcal
  • Den aktiva kostpyramiden för ett hälsosamt balanserat näringsintag och en nyttig kost.

Kostpyramiden är en tabell som utvecklats av näringsspecialister. Den visar betydelsen av varje matkategori och i vilka proportioner de bör ätas varje dag. Ju längre ner livsmedelsgruppen är i pyramiden, desto viktigare är det att ha med dessa livsmedel i din dagliga kost.

 

Denna pyramid baseras på en standarddiet på 1800-2000 kcal/dag.