• Ha tålamod

    Det kommer att ge resultat; det tar bara lite tid. Fundera på hur lång tid det tog för din kropp att hamna i det skick den var i innan du började med detta program.

  • Variera träningen och se till att den är njutbar

    Förhindra att din kropp vänjer sig vid din nuvarande träning. De första fyra veckorna i ett träningsprogram ska syfta till att gradvis bygga upp din träningsnivå och hälsosam muskelvävnad.

  • Välj en aktivitet som passar din personlighet

    Om du hellre vill ha sällskap gå då på ett träningspass, gå med i en löparförening eller börja med någon lagsport. Om du mår bättre av att träna på egen hand varför inte prova en tränings-dvd hemma eller gå ut och promenera.

  • Se till att den är möjlig att uppnå

    Som med all träning, var noga med att du tränar inom dina egna gränser. Kom ihåg att du inte behöver genomföra hela träningspasset. Om du känner dig trött, vila, och fortsätt när du är redo.

  • Ha som mål att helt enkelt öka din träningsförbrukning

    Om du känner dig trött, vila en dag, du känner din kropp bättre än någon annan, lyssna på den och försök att hjälpa den.

  • Ha en reservplan

    Att ha ett alternativ om du får en svacka gör det mycket mer sannolikt att du tränar varje dag. Se därför till att ha några dvd:er hemma för de tillfällen du inte kan göra någonting utomhus och att du har ett par bekväma promenadskor på arbetet så att du kan ta chansen att sträcka på benen under dagen.

  • Passa in det i din livsstil

    För träning av hela kroppen, kom ihåg att kombinera ditt träningsprogram med en nyttig kost. Få in din träning i din dagliga rutin, gör till exempel hushållsarbetet till ett träningspass eller promenera till den lokala butiken istället för att ta bilen.