Om du lägger till fysisk aktivitet till din livsstil förbränner du mer kalorier och går inte bara ner i vikt snabbare, du får också mer energi så att du både ser fantastisk ut och mår fantastiskt.

 
Kalorier är viktiga - om du vill gå ner i vikt, måste du förbränna fler kalorier än du konsumerar, ungefär 500 per dag. Ingenting bränner överskottsfett bättre än regelbunden träning som ökar hjärtfrekvensen (cardio), men även små förändringar kan göra skillnad för din kondition och hälsa i allmänhet och öka antalet kalorier du förbränner varje dag.
 
All fysisk aktivitet förbränner kalorier, även aktiviteter som att stå, sitta och sova. Desto intensivare aktivitet, ju mer kalorier förbränns. Här följer några enkla tips du kan använda i vardagen för att förbränna extra kalorier:
  • Om du reser med kollektiva transportmedel till arbetet, gå av en station/hållplats tidigare och gå resten av vägen
  • Fönstershoppa på lunchrasten - en snabb promenad kan bränna upp till 250 kalorier i timmen
  • Du och dina kollegor kan ta en promenad tillsammans på lunchrasten! Du kan kombinera promenad och träning i ett!
  • Ta trapporna istället för hissen, gör detta varje dag och kalorierna som förbrukas blir till slut många. Du måste, resten av livet, glömma att hissar ens uppfunnits!
  • Parkera långt från ditt resmål och promenera den extra sträckan
  • Ta "promenadpauser" istället för kaffepauser för att röra dig under dagen
  • Ta en promenad, en cykeltur, åk skateboard eller spela biljard istället för att gå på restaurang eller sitta på puben
  • Lek med barnen minst 15 minuter varje dag
  • Gör benövningar eller några situps när du ser på tv
  • Sluta skjuta upp strykningen - en timmes strykning bränner upp till 110 kalorier!
  • DANSA! Dans är ett mycket roligt sätt att bränna kalorier på! Gör en vild dans till din favoritlåt och känn hur kilona smälter bort!
  • Om du har möjlighet att träna lite alldeles efter middagen, är det bra för din ämnesomsättning. Därför är 15 min promenad eller cykling under lunchrasten nyttigt för kropp och själ!
  • Om du beslutar dig för att gå till gymmet eller gå på ett träningspass, gör det du tycker är roligt!